Коротич Катерина Володимирівна, кандидат філологічних наук, доцент. Народилася 13 березня 1980 року в передмісті Харкова. Закінчила Харківський педагогічний коледж (спеціальність «Початкове навчання», 1999), Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна (спеціальність «Українська мова та література», 2004). 2007 року закінчила аспірантуру при кафедрі української мови та захистила кандидатську дисертацію «Асоціативно-семантичне поле “безпека / небезпека” в дискурсі української преси XX–XXI століть» (науковий керівник – доцент В.Д. Пономаренко).
|
Викладає курси «Орфографічний практикум», «Старослов’янська мова», «Історична граматика української мови», веде науковий семінар «Комунікативні вияви мовної особистості», керує діалектологічною та педагогічною практикою.
Коло наукових інтересів – комунікативна та когнітивна лінгвістика, психолінгвістика, прагматика, лінгвоперсонологія, мова української преси, методика викладання української мови.
З наукових статей:
-
Конфліктна комунікація в родині у світлі трансакційного аналізу (на матеріалі повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я») // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2012. — № 994. — Сер. : Філологія. — Вип. 64. — С. 7—11.
-
Мовні способи дискредитації релігії в радянському дискурсі (на матеріалі української преси 20-30-х років XX століття) // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2012. — № 1021. — Сер. : Філологія. — Вип. 66. — С. 220—225.
-
Комунікативні стратегії й тактики психологічного типу «чоловік-воїн» у межовій ситуації (на матеріалі роману Івана Багряного «Сад Гетсиманський» // Наук. праці Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім. І. Огієнка: Філологічні науки. — 2012. — Вип. 31. — С. 92—96.
-
Комунікативний портрет психологічного типу чоловік-воїн (за повістю І. Нечуя-Левицького «Микола Джеря») // Лінгвістичні студії : зб. наук. праць. — 2013. — № 27. — С. 200—204.
-
Жіночі психологічні типи «приз», «хазяйка» і «муза»: особливості комунікативної взаємодії (за «Valse melancolique» О. Кобилянської) // Лінгвістика : зб. наук. праць. — 2012. — № 3 (27). — Ч. II. — С. 129—137.
-
Особливості гармонізувальної комунікативної поведінки в конфліктних ситуаціях родинного спілкування (за автобіографічною повістю М. Стельмаха «Щедрий вечір») // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2011. — № 963. — Сер.: Філологія. — Вип. 62. — С. 67—70.
-
Прагматика мовних засобів на позначення дитини в зовнішньому асиметричному спілкуванні (за автобіографічними повістями М. Стельмаха) // Незгасимий словосвіт: Зб. наук. праць на пошану професора Володимира Семеновича Калачника / Уклад. Микола Філон, Тетяна Ларіна. — Х. : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2011. — С. 575—583.
-
Вербальна презентація персонажа в драматичному творі (на матеріалі п’єси М. Кропивницького «Глитай, або ж Павук») // Київська старовина. — 2010. — № 6. — С. 40—46.
-
Концептосфера ДИТИНА І ЇЇ СВІТ в інноваціях 1990—2000-х років (на матеріалі журналу «Барвінок») // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2010. — № 901. — Сер. : Філологія. — Вип. 59. — С. 61—65.
-
Прагматичне навантаження мовних засобів на позначення дитини в родинному спілкуванні (за автобіографічними повістями М. Стельмаха) // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2010. — № 910. — Сер.: Філологія. — Ч. I. — С. 507—511.
-
Комунікативні стратегії і тактики екологічного дискурсу // Philologica. — 2010. — № 100 : Ucrainica IV : Soucasna ukrajinistika. Problemy jazyka, literatury a kultury : sbornik vedeckych clanku z mezinarodni konference V. Olomoucke sympozium ukrajinistu stredni a vychodni Evropy (Olomouc 26.—28. srpna 2010). — С. 60—63.
-
Явище невигідної номінації в радянському енкратичному дискурсі (на матеріалі української преси 20–30-х рр. XX ст.) // Вісн. Харк. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна. — 2009. — № 843. — Сер.: Філологія. — Вип. 55. — С. 107—111.
-
Вияви дискурсу влади в українській радянській дитячій пресі 20–30-х років XX століття // Актуальні проблеми слов’янської філології : Міжвуз. зб. наук. ст. / Відп. ред. В.А. Зарва. — Донецьк : Юго-Восток, 2009. — Вип. XX : Лінгвістика і літературознавство. — С. 393—402.
-
Контрпропагандистські стратегії і тактики в радянському дискурсі 1941—1945 років // Українська мова серед інших слов’янських: етнологічня та граматичні параметри : [матеріали Міжнародної наукової конференції] (Кривий Ріг, 5—6 листопада 2009 р.) / М-во освіти і науки України ; Криворізький державний педагогічний університет. — Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. — С. 27—33.
-
Про стратегію переконування в радянському дискурсі часів війни 1941–1945 рр. // Актуальні проблеми слов’янської філології : міжвуз. зб. наук. ст. Сер.: Лінгвістика і літературознавство. — Бердянськ : БДПУ, 2009. – Вип. XXII. – С. 403–407.
-
Лексико-словотвірні інновації та неузуальні лексеми як прагматичні маркери постколоніального сприймання радянської доби / К.В. Коротич, Р.А. Трифонов // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. праць Харк. нац. пед. ун-ту ім. Г.С. Сковороди. — Х., 2009. — Вип. 27. — С. 14–21.
-
Особливості репрезентації економічної кризи в українській пресі XX – початку XXI століття // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. праць / За заг. ред. проф. Л.А. Лисиченко. — Х., 2008. — Вип. 26. — С. 7—13.
Словники:
-
-
Тлумачний словник сучасної української мови: Фахова лексика: Близько 20 000 слів / [уклад. Л.Г. Боярова, Г.А. Губарева, О.О. Дудка та ін.]; за заг. ред. проф. В.С. Калашника. — Х. : ФОП Співак Т.К., 2009. — 960 с.
-
Тлумачний словник сучасної української мови: Загальновживана лексика: Близько 60 000 слів / [уклад. Л.Г. Боярова, Г.А. Губарева, О.О. Дудка та ін.]; за заг. ред. проф. В.С. Калашника. — Х. : ФОП Співак Т.К., 2009. — 464 с.
-
Лексико-словотвірні інновації (2007): словник / [К. Коротич, С. Лук’яненко, А. Нелюба та ін.] ; за ред. А. Нелюби. — Х. : ХІФТ, 2009. — 172с.
-
Методичні посібники для вищої школи:
-
-
Модульні контрольні завдання з пунктуації: навчально-методичні матеріали для студентів I курсу філологічного факультету (спеціальність – українська мова та література) денної й заочної форм навчання / К.В. Коротич. — Х. : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2009. — 48 с.
-
Біобібліографічний покажчик:
-
Навчально-методичні видання для середньої школи:
-
Тестовий контроль знань : Українська мова та література. 5 клас / К.В. Коротич, О.В. Лобусова, Н.С. Полулях, А.Є. Прийомко. — К. : Літера ЛТД, 2010. — 128 с.
-
Тестовий контроль знань : Українська мова та література. 6 клас / К.В. Коротич, О.В. Лобусова, Н.С. Полулях, А.Є. Прийомко. — К. : Літера ЛТД, 2010. — 112 с.
-
Тестовий контроль знань : Українська мова та література. 7 клас / К.В. Коротич, О.В. Лобусова, Н.С. Полулях, А.Є. Прийомко. — К. : Літера ЛТД, 2010. — 96 с.
-
Тестовий контроль знань : Українська мова та література. 8 клас / К.В. Коротич, О.В. Лобусова, Н.С. Полулях, А.Є. Прийомко. — К. : Літера ЛТД, 2010. — 96 с.
-
Тестовий контроль знань : Українська мова та література. 9 клас / К.В. Коротич, О.В. Лобусова, Н.С. Полулях, А.Є. Прийомко. — К. : Літера ЛТД, 2010. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 5 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з українською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 5 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з російською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 6 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з українською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 6 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з російською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 7 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з українською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 80 с.
-
Грамотій. Українська мова. 7 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з російською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 80 с.
-
Грамотій. Українська мова. 8 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з українською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 8 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з російською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 96 с.
-
Грамотій. Українська мова. 9 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з українською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 112 с.
-
Грамотій. Українська мова. 9 клас. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок (для шкіл з російською мовою навчання) / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2011. — 112 с.
-
Українська мова. 8 клас. Літній зошит / К. В. Коротич. — Х. : Ранок, 2012. — 128 с. — (Канікули з користю).
-
Українська мова. 60 занять, які допоможуть систематизувати матеріал 8-го класу й успішно навчатися в 9-му класі / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2012. — 128 с. — (Грамотій-репетитор).
-
Українська мова. 60 занять, які допоможуть систематизувати матеріал 9-го класу й успішно навчатися в 10-му класі / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2012. — 128 с. — (Грамотій-репетитор).
-
Українська мова. 10—11 класи. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок. Орфографія / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2013. — 128 с. — (Серія «Грамотій»).
-
Українська мова. 10—11 класи. Зошит для успішного набуття орфографічних та пунктуаційних навичок. Пунктуація / К.В. Коротич. — Х. : Ранок, 2013. — 128 с. — (Серія «Грамотій»).
-
До навчального процесу
Анотації до курсів
Орфографічний практикум сучасної української мови (стаціонар, 72 год., 1-й семестр, 1-й курс)
Мета курсу – поглиблення, узагальнення, закріплення знань студентів-філологів із української орфографії та пунктуації, стійке оволодіння орфографічними й пунктуаційними нормами. Завдання: сформувати уявлення про український правопис як систему, що ґрунтується на ряді принципів; систематизувати, розширити, доповнити й закріпити знання студентів-першокурсників із орфографії та пунктуації; виробити вміння визначати орфограми та пунктограми в текстах на слух і пояснювати їх; сформувати міцні навички грамотного письма; виховувати культуру усного та писемного мовлення. Форма контролю – залік.
Старослов’янська мова (заочне відділення, 108 год., 2-й семестр, 1 курс і 3-й семестр, 2-й курс)
Мета курсу – ознайомити із системою старослов’янської мови як мови, котрою були написані слов’янські тексти, для формування цілісного бачення історії слов’янських мов, передусім української. Завдання: дати уявлення про початки слов’янської писемності, особливості старослов’янської мови, етапи її існування, значення в культурному житті слов’ян, вплив на інші слов’янські мови; сформувати стійкі навички аналізу мовних явищ усіх її рівнів: графічного, фонетичного, лексичного, словотвірного, морфологічного, синтаксичного; навчити перекладати старослов’янські тексти. Форми контролю – домашня контрольна робота й іспит.
Історична граматика української мови (стаціонар, 108 год., 4-й семестр, 2-й курс і 5-й семестр, 3-й курс; заочне відділення, 104 год., 4-й семестр, 2-й курс; 5-й і 6-й семестри, 3-й курс)
Мета курсу – ознайомити студентів із фонетичною системою, граматичною будовою та словниковим складом староукраїнської мови; із особливостями еволюції елементів і форм цих підсистем. Завдання: дати уявлення про особливості староукраїнської мови, етапи її існування, значення в культурному житті; сформувати стійкі навички аналізу мовних явищ усіх її рівнів: графічного, фонетичного, лексичного, словотвірного, морфологічного, синтаксичного; навчити пояснювати староукраїнські й праслов’янські звукові явища, процеси та зміни; подавати історичний коментар до витворення сучасних слів, частин мови; дати уявлення про еволюцію елементів фонетичного, морфологічного, синтаксичного мовних рівнів; навчити читати й перекладати тексти, написані староукраїнською мовою. Форми контролю – іспит (стаціонар), домашня контрольна робота й іспит (заочне відділення).
Науковий семінар «Комунікативні вияви мовної особистості» (стаціонар, 378 год., 5-8-й семестри, 3-4-й курси)
Мета курсу – поглиблене вивчення лінгвістичних проблем дослідження мовної комунікації. Завдання курсу: вивчення природи, типів і форм мовної комунікації; лінгвістичний аналіз комунікативних ситуацій; лінгвістичний опис одиниць мовної комунікації, визначення їх прагматичного навантаження в спілкуванні; дослідження невербальних засобів комунікації, їх функцій та співвідношення з вербальними засобами в спілкуванні; вивчення комунікативних стратегій і тактик та засобів їх реалізації в різних типах дискурсу; характеристика типів комунікативної взаємодії та засобів мовленнєвого впливу; виявлення комунікативних невдач, їх причин і способів їх подолання; розроблення оптимальних моделей мовної комунікації; набуття вміння безконфліктно спілкуватися. Форма контролю – курсова робота (6-й і 8-й семестри).
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ
- ЗВІТ про навчально-ознайомчу педагогічну практику студентки 4 курсу філологічного факультету (спеціалізація «Українська мова як іноземна)
- РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ "Історична граматика української мови"
- Тренувальні варіанти модульних контрольних робіт із курсу «Історична граматика української мови»
- Рекомендована література з історичної граматики української мови
- РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ "Орфографічний практикум сучасної української мови"
- Рекомендована література
- Модульна контрольна робота № 1 Тренувальний варіант
- Модульна контрольна робота № 2 Тренувальний варіант
- Тестові завдання зі старослов’янської мови Тренувальний варіант
- Питання до іспиту зі старослов’янської мови
|