Дюкар Катерина Валеріївна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри української мови Народилася 26 січня 1989 року в м. Харкові. Із 2006 року – студентка денного відділення філологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. У 2011 році здобула кваліфікацію магістра філології, викладача української мови та літератури, отримавши диплом із відзнакою та рекомендацію до вступу в аспірантуру. 2016 року захистила дисертацію зі спеціальності 10.02.01 – українська мова «Оказіоналізми в поетичних ідіостилях В. Голобородька, Т. Мельничука, С. Сапеляка (структурно-семантичний і функційний аспекти)» (науковий керівник – кандидат філологічних наук, доцент Валентина Дмитрівна Пономаренко), отримавши науковий ступінь кандидата філологічних наук, доктора філософії. 2017 року отримала кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», а 2020 року – педагогічне звання «викладач-методист». Із 2011 по 2015 рік працювала редактором редакційно-видавничої групи Харківського національного університету міського господарства імені О. М. Бекетова й за сумісництвом обіймала посаду викладача кафедри мовної підготовки, педагогіки та психології цього ж вишу. |
Протягом 2015–2020 років викладала українську мову та літературу в Харківському державному автотранспортному коледжі. Із 2017 по 2020 рік очолювала циклову комісію мови та літератури цього ж закладу, а також Обласне методичне об’єднання викладачів української філології Харківської області.
Із 2021 року працює на кафедрі української мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна на посаді доцента. Читає навчальний курс із морфології, спецкурс для магістрів «Основи міжкультурної комунікації», викладає дисципліни «Орфографічний практикум і коректура тексту», «Редакторський практикум», «Українська мова за професійним спрямуванням» (соціологічний факультет), веде науковий семінар «(Нео)класичні концепції авторського ідіостилю», керує педагогічною та коректорською практикою.
Дюкар Катерина Валеріївна – авторка понад вісімдесяти наукових, навчальних і методичних праць, присвячених інноваційним процесам у сучасній українській мові та актуальним проблемам викладання української мови в закладах вищої та фахової передвищої освіти: 30 статей вийшли друком у провідних наукових фахових виданнях, зокрема закордонних, індексованих у різних наукометричних базах (Web of Science, Ulrich’s Periodicals Directory, Google Scholar тощо); 30 робіт опубліковані у вигляді тез доповідей. Неодноразово брала участь у всеукраїнських та міжнародних конференціях, симпозіумах і семінарах, присвячених актуальним проблемам мовознавства та педагогіки.
Катерина Валеріївна застосовує індивідуальний підхід до студентів, упроваджує передовий педагогічний досвід під час освітнього процесу, орієнтуючись передовсім на формування фахових компетентностей. Підтвердженням ефективності використовуваних викладачем методів і прийомів є академічні й творчі здобутки студентів: у 2018 р. та 2019 р. під керівництвом Катерини Валеріївни Дюкар підготовлено переможців ІІ (обласного) етапу Всеукраїнської олімпіади з української мови серед студентів закладів фахової передвищої освіти Харківської області; у 2019 р. – переможців обласного конкурсу-презентації «Пейзаж після мору: голодомор із перспективи мистецтва» та переможців Міського конкурсу студентської художньої самодіяльності «Студентська весна».
Багаторічна педагогічна праця відзначена різного рівня дипломами, подяками, грамотами й похвальними листами, зокрема подякою Інституту модернізації змісту освіти й Міністерства освіти і науки України (2019 р.), подякою Директора Департаменту освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації (2019 р.) за вагомий особистий внесок в організацію й проведення заходів, що сприяють утвердженню статусу української мови як державної, піднесенню її престижу, виховання в молодого покоління українців поваги до мови свого народу; дипломом Департаменту у справах сім’ї, молоді та спорту Харківської міської ради за підготовку переможців Міського конкурсу студентської художньої самодіяльності «Студентська весна» (2019 р.); грамотами і подяками від Голови Ради директорів закладів вищої освіти І–ІІ рівнів акредитації Харківської області (2018 р.; 2019 р.; 2020 р.) за активну, плідну роботу в організації та проведенні обласних методичних об’єднань викладачів української мови та літератури й підготовку та координацію заходів, спрямованих на популяризацію й утвердження національного статусу української мови.
Профіль і авторські наукові та навчальні матеріали викладача можна знайти на таких платформах:
- Google Академія https://scholar.google.com/citations?user=_ghYkToAAAAJ&hl=ru
- Урок.ОСВІТА.UA https://urok.osvita.ua/
- Освітянський сайт «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/user/id123858
- Освітній проєкт «На урок» https://naurok.com.ua/profile/245308
Методичні розробки (вибране):
-
«День захисника України: від історико-культурних витоків до сьогодення» (відкритий освітній захід для студентів закладів фахової передвищої освіти технічного профілю) – 2016 р.
-
«Українська література ХІХ–ХХІ ст.» (конспект лекційдля студентів закладів фахової передвищої освіти технічного профілю) – 2018 р.
-
«Пейзаж після мору: голодомор із перспективи мистецтва» (обласний конкурс студентських наукових робіт для студентів закладів фахової передвищої освіти) – 2019 р.
-
«Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид українського народу в друкованих спогадах свідків, творах літератури і мистецтва» (інтерактивний бінарний урок) – 2020 р.
-
«Інтерактивне закріплення правил нового правопису» (інтелектуальна гра для викладачів закладів фахової передвищої освіти) – 2020 р.
Наукові праці (вибране):
-
Diukar, K. (2021). Evolution of psycholinguistic theories in word-making processes. Scientific Journal of Polonia University, 46(3), 15–
-
Dіukar, K. (2015) The opposition«occasionalism – canonical word» in reception of modern linguistic studies. Nauka i studia, 7(138), 86–92.
-
Дюкар К. В. Інноваційні одиниці : оказіоналізми чи потенціалізми? Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. Вип. 65. № 1014. С. 10–15.
-
Дюкар К. В. Неузуальні субстантивні дериваційні моделі з абстрактним значенням у ліриці В. Голобородька та С. Сапеляка. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2012. Вип. 66. № 1021. С. 196–201.
-
Дюкар К. В. Особливості структури й семантики оказіональних іменників із абстрактним значенням у мовотворчості Т. Мельничука та С. Сапеляка. Вісник Дніпропетровського національного університету імені Олеся Гончара. Дніпропетровськ: ДНУ, 2013. № 11. Т. 1. С. 112–120.
-
Дюкар К. В. Субстантивні новотвори зі значенням суб’єктивної оцінки
у словотворчості В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Сапеляка (структурно-семантичний аспект). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вінниця: ВДПУім. М. Коцюбинського, Вип. 17. С. 124–129. -
Дюкар К. В., Пономаренко В. Д. Оказіональні суфіксальні субстантиви як особливість ідіостилю Т. Мельничука (структурно-семантичний аспект). Актуальні проблеми української лінгвістики. Київ: ВПЦ «Київський університет», 2013. Вип. 26. С. 103–116.
-
Дюкар К. В. Неузуальні іменники-деривати в ліриці Т. Мельничука (особливості структури й семантики). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Харків: ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2013. № 1080. Вип. 69. С. 213–218.
-
Дюкар К. В. Складні оказіоналізми в ідіолектах В. Голобородька та С. Сапеляка (структурно-семантичний і функційний аспекти). Науковий вісник кафедри ЮНЕСКО Київського національного лінгвістичного університету. Київ: ВЦ КНЛУ, 2014. Вип. 28. С. 100–109.
-
Дюкар К. В. Структурно-семантична специфіка складних оказіоналізмів у поетичному словнику Т. Мельничука. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур: Пам’яті академіка Леоніда Булаховського. Київ: Освіта України, 2014. Вип. 24. С. 52–60.
-
Дюкар К. В. Вивчення поетичних неузуальних інновацій як важливий складник виховання гармонійної особистості. Сучасні аспекти виховання студентської молоді. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2013. С. 55–56.
-
Дюкар К. В. Вивчення неузуальних поетизмів як аспект виховання мовної особистості. Сучасні аспекти виховання студентської молоді. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2014. С. 65–66.
-
Дюкар К. В. Структурно-семантичні особливості оказіональних іменників із модифікаційними афіксами в мовотворчості Т. Мельничука та С. Сапеляка. Філологія XXI століття. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2013. С. 26–31.
-
Дюкар К. В. Полікореневі оказіональні структури в ідіостилях В. Голобородька та Т. Мельничука (структурно-семантичний і функційний аспекти). Лінгвістика. Комунікація. Освіта. Луганськ: ЛДАКМ, 2014. С. 28–30.
-
Дюкар К. В. Полікореневі оказіональні структури з невизначеним лінгвістичним статусом в ідіолектах В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Сапеляка (структурно-семантична й функційна специфіка). Сучасна україністика: наукові парадигми мови, історії, філософії. Харків: Вид. Іванченко І. С., 2014. С. 88–92.
-
Дюкар К. В. Складні неузуальні інновації в ідіостилях В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Cапеляка (структурно-семантична та функційна специфіка). Мова у світлі класичної спадщини та сучасних парадигм. Одеса: ПУО «Центр філологічних досліджень», 2014. С. 6–10.
-
Дюкар К. В. Функційні особливості оказіональних композитів у поезіях В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Сапеляка. Мова – Література – Мистецтво: когнітивно-семіотичний інтерфейс. Київ: ВЦ КНЛУ, 2014. С. 52–53.
-
Дюкар К. В. Оказіоналізм як репрезентант мовної особистості (на прикладі ідіостилів В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Сапеляка). Мова в професійному вимірі: комунікативно-культурний аспект: у 2-х ч. Харків: НУЦЗУ, 2014. Ч. 1. С. 53–55.
-
Дюкар К. В. Оказіональні поетизми в ідіостилях В. Голобородька, Т. Мельничука та С. Сапеляка як лінґвокультурні коди. Забезпечення культурологічної підготовки студентів ВНЗ засобами іншомовної освіти. Харків: ХНАДУ, 2014. С. 54–57.
-
Дюкар К. В. Компресія неолексем як особливість індивідуально-авторського мовотворення В. Голобородька й Т. Мельничука.І Таврійські філологічні читання. Херсон: Гельветика, 2015. С. 133–135.
-
Дюкар К. В. Оказіональні ад’єктиви як конститутенти означального простору поетичних світів В. Голобородька, Т. Мельничука, С. Сапеляка.Сучасні лінгвістичні студії ХХІ століття. Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2015. С. 20–26.
Участь у конференціях, семінарах, симпозіумах:
-
«Філологія XXI століття» (м. Харків, 19–20 квітня 2013 р.).
-
«Лексико-граматичні інновації в сучасних слов’янських мовах» (м. Дніпропетровськ, 22–23 квітня 2013 р.).
-
«Внесок молодих учених у розвиток наукового потенціалу України» (м. Харків, 24 квітня 2013 р.).
-
«Поетика інтермедіальності в літературі XIX – XXI століть» (м. Харків, 3–5 жовтня 2013 р.).
-
«Лінгвістика. Комунікація. Освіта» (м. Луганськ, 27–28 березня 2014 р.);
-
«Сучасна україністика: наукові парадигми мови, історії, філософії» (Харків, 8–9 квітня 2014 р.).
-
«Мова у світлі класичної спадщини та сучасних парадигм» (м. Одеса, 11–12 квітня 2014 р.).
-
«Внесок молодих учених у розвиток наукового потенціалу суспільства» (м. Харків, 23 квітня 2014 р.).
-
«XIV Славістичні читання, присвячені пам’яті академіка Л. А. Булаховського» (м. Київ, 25 квітня 2014 р.).
-
«Мова – Література – Мистецтво: когнітивно-семіотичний інтерфейс» (м. Київ, 25–27 вересня2014 р.).
-
«Мова в професійному вимірі: комунікативно-культурний аспект» (м. Харків, 17–18 грудня 2014 р.).
-
«І Таврійські філологічні читання» (м. Херсон, 27–28 лютого2015 року).
-
«Сучасні лінгвістичні студії ХХІ століття» (м. Житомир, 1 червня 2015 р.).
-
Міжнародний науково-методичний семінар «Забезпечення культурологічної підготовки студентів ВНЗ засобами іншомовної освіти» (м. Харків, 7 листопада 2014 р.).
-
Підсумкова конференція аспірантів та здобувачів філологічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (м. Харків, 28 березня 2014 р.).
-
Засідання науково-методичного семінару кафедри української мови Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (м. Харків, 18 квітня 2013 р.).
-
Виступ на засіданні ОМО Харківської області з доповіддю за темою дисертації (м. Харків, 19 травня 2016 р.).
-
«Розвиток української культури в ХХ–ХХІ ст.» (м. Харків, 10 квітня 2017 р.).
-
Виступ під час педагогічних читань ХДАК у межах Школи молодого спеціаліста з узагальненням досвіду адаптування молодого фахівця до роботи в ЗВО технічного профілю (м. Харків, 31 січня 2018 р.).
-
Виступ на засіданні Методичної ради ХДАК з доповіддю щодо методологічних засад підготовки студентів до складання ДПА з української мови у формі ЗНО (м. Харків, ХДАК, 12 лютого 2019 р.).
-
Виступ на засіданні Педагогічної ради ХДАК з узагальненням досвіду підготовки студентів до складання ДПА з української мови у формі ЗНО (м. Харків, ХДАК, 16 жовтня 2019 р.).
-
«Ключові тенденції шкільної освіти 2019/2020 р.» (м. Київ, 7 грудня 2019 р.)
-
Виступ під час педагогічних читань з узагальненням педагогічного досвіду стосовно стану й перспектив упровадження елементів студентоорієнтованого навчання в освітній процес (м. Харків, ХДАК, 9 січня 2020 р.).
-
Виступ під час Всеукраїнської наради голів ОМО викладачів української філології ЗФПО (м. Житомир, 27 лютого 2020 р.).
-
«Формування базових компетентностей у закладах вищої освіти» (м. Житомир, 26–27 лютого 2020 р.).
-
«Внесок молодих учених у розвиток наукового потенціалу суспільства» (м. Харків, 11–12 березня 2020 р.).
-
«Інтеграція особистісно орієнтованого підходу в систему компетентнісної освіти»(м. Харків, 25 червня 2020 р.).
-
Міжнароднаконференція «Національна пам’ять у філології: наукова спадщина академіка Віталія Русанівського» (м. Київ, 29–30 червня 2021 р.).
-
Наукова конференція викладачів, аспірантів та співробітників філологічного факультету ХНУ ім. В. Н. Каразіна (8 квітня 2021 р.).
-
«The Baltic approach in the training of teachers-philologists» (Riga, June 21 – July 31, 2021).
-
Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція«Наукові та освітні трансформації в сучасному світі» (м. Чернігів, 15 липня 2021 р.).
-
XІI Міжнародна науково-практичнаконференція «Сучасні аспекти модернізації науки: стан, проблеми, тенденції розвитку» (м. Лісабон, 7 серпня 2021 року).
-
Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні питання та проблеми розвитку сучасної мови та літератури»(м. Одеса, 20–21 серпня 2021 р.).
-
Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція «Наукові дослідження та інновації в галузі суспільно-гуманітарних наук» (м. Мелітополь, 24 листопада 2021 р.).
-
International scientific conference «The issues of modern philology and creative methods of teaching a foreign language in the European education system»(Venice, Italy, December 28–29, 2021).
|